Spring naar content

Extra ondersteuning

Heb je extra hulp nodig, dan kun je hiervoor terecht bij het ondersteuningsteam van het OLV. Het ondersteuningsteam bestaat o.a. uit de ondersteuningscoördinator, de begeleider passend onderwijs en de counselor. Het hele team stelt zich op deze pagina aan je voor. Ze vertellen waarvoor je bij ze terecht kunt en wat ze voor jou kunnen betekenen.

 

Podcast

Wil je nog meer weten over de extra ondersteuning op het OLV? In de onderstaande aflevering van onze podcast ‘Dát is meemaken’ praten brugklasmentoren Kris en Marlon er uitgebreid over met leerlingen Annabel en Mick.

 

Ondersteuningscoördinator

Heb je extra ondersteuning nodig op school dan is het fijn als dat snel en goed geregeld wordt en dat doe ik voor je.

 

Mijn naam is Ceciel Kloet en ben de ondersteuningscoördinator van het OLV. Zoals mijn functie al aangeeft, bestaat mijn werk uit het coördineren en organiseren van alle ondersteuning op school.

Heb je een training nodig om wat meer zelfvertrouwen te krijgen of kun je wat extra hulp gebruiken omdat je slechthorend bent? Lukt het je niet om naar school te komen of wil je graag met iemand praten omdat je niet zo lekker in je vel zit? Je mentor bespreekt jouw hulpvraag met mij en ik bespreek die binnen het ondersteuningsteam.

Zodra duidelijk is welke hulp je nodig hebt, ga ik voor je aan de slag om dit te regelen. Soms kan de school niet de hulp bieden die jij nodig hebt. In dat geval verwijs ik je door naar een professional van buiten de school die wel iets voor je kan betekenen.

 

Begeleider passend onderwijs

Niet bij iedereen ontwikkelen de hersenen zich op dezelfde manier. Dit zorgt ervoor dat de een bijvoorbeeld uren stil kan zitten en de ander altijd moet wiebelen op een stoel. Heb jij wat extra hulp nodig bij het naar school gaan bijvoorbeeld als gevolg van ASS, AD(H)D of een fysieke beperking, dan ben ik er op het OLV voor jou.

 

Ik ben Laura Linkels en ik ben de begeleider passend onderwijs. Samen met jou kijk ik naar wat jij nodig hebt en stellen we een plan op dat ervoor zorgt dat je de lessen zo goed mogelijk kunt volgen.

 

 

 

Counselor

Ken je dat gevoel, dat het even niet zo lekker gaat? Je zit niet zo lekker in je vel en je weet niet precies wat daarvan de oorzaak is. Of er is iets gebeurd wat zoveel indruk op je heeft gemaakt dat je helemaal van slag bent. Het lukt je daardoor niet om aandachtig de lessen te volgen of thuis met je schoolwerk bezig te zijn. In zo’n geval kan het fijn zijn om je verhaal te vertellen aan iemand die aandachtig naar je luistert. En dat is precies wat de counselor doet op het OLV.

 

 

 

Dyslexiecoördinator

Is er bij jou dyslexie vastgesteld dan ga je met mij in gesprek. Ik ben Irma Michielsen en ik ben op het OLV de dyslexiecoördinator. Het is belangrijk dat we samen goed in kaart brengen tegen welke problemen je aanloopt als gevolg van je dyslexie. Hebben we dit goed in beeld dan bespreken we wat voor jou passende ondersteuning is.

Als dyslexiecoördinator kan ik verschillende dingen voor je doen. Zo kan ik je handvatten geven voor hoe jij zelf kunt leren omgaan met je dyslexie. Omdat ik ook docent Frans ben, kan ik daarnaast ook jouw docenten duidelijk instrueren over wat jij nodig hebt in de les en bij toetsen. Zo word je optimaal ondersteund op het OLV.

Klik hier om het dyslexieprotocol van het OLV in te zien.

 

 

 

NT2/RT-docent

Mijn naam is Tess Moonen en ik ben zowel NT2-docent als Remedial Teacher aan het OLV. Als Nederlands niet je moedertaal is en je woont korter dan 6 jaar in Nederland dan kun je extra hulp krijgen van mij als NT2-docent (Nederlands tweede taal). Ik help je bijvoorbeeld met de spelling en grammatica van het Nederlands. Samen zorgen we ervoor dat je het Nederlands beter gaat beheersen zodat je op school goed kunt meekomen.

Als Remedial Teacher help ik de leerlingen die problemen ervaren met spelling en technisch/begrijpend lezen. Als blijkt dat je bijvoorbeeld erg veel moeite hebt met spelling, dan ga ik hiermee aan de slag met jou. Als je minimaal 20 lessen hebt gehad van mij, kijken we of er vooruitgang is. Zijn de problemen erg hardnekkig dan zal ik jou en je ouders adviseren om een dyslexieonderzoek te laten uitvoeren.

Begeleider meer- en hoogbegaafdheid

Je verwacht het misschien niet maar ook als je een hoog IQ hebt, kun je op school tegen problemen aanlopen. Ga je in je vrije tijd of op school iets nieuws leren dan hoef jij je hier over het algemeen niet echt voor in te spannen. Het gaat min of meer vanzelf. Je bent dus niet gewend dat je tijd moet steken in het leren van iets nieuws. Als dan het leren op de middelbare school niet zo vanzelf gaat, kan dat je onzeker maken. Je weet niet hoe je aan het schoolwerk moet beginnen, hoe je moet doorzetten als je het even niet zo leuk vindt of wil alles helemaal perfect doen. Dit kan ervoor zorgen dat je boos, gefrustreerd of verdrietig wordt en met minder plezier naar school gaat.

 

Ik, Corline Melisse, ben opgeleid om jou dan te helpen. Ik weet hoe het werkt in jouw snelle brein en kan samen met jou onderzoeken welke manier van leren het beste bij je past. Met mijn hulp leer je jezelf beter begrijpen en houd je plezier in het leren.

 

 

 

Externe ondersteuning

Soms zijn er problemen die we binnen school niet op kunnen lossen. Mocht dit het geval zijn, dan verwijzen we een leerling naar een professional buiten school. Dit kan bijvoorbeeld een schoolcoach of een kinderpsycholoog zijn, maar ook een observatieklas of de Rebound.

 

Als je vaak ziek bent of het om een andere reden lastig vindt om naar school te komen, roept de ondersteuningscoördinator de hulp in van de jeugdarts of de leerplichtambtenaar.

Is je gezondheid het probleem dan ga je in gesprek met de jeugdarts, Marleen Verhagen. Samen met Marleen en je ouders wordt er een plan gemaakt om jou zoveel mogelijk deel te laten nemen aan de lessen. Als het nodig is, wordt ook de jeugdverpleegkundige van het OLV, Petra Lemckert, erbij betrokken.
Wil je zelf een afspraak maken met de jeugdarts neem dan contact op met de GGD: Doornboslaan 225-227, 4816 CZ Breda, tel. 076-5216062.
Informatie omtrent alles voor gezondheid voor jongeren is hier te vinden. Informatie voor ouders over de Jeugdgezondheidszorg West-Brabant, vind je hier.

 

Ben je om een andere (meestal ongeoorloofde) reden afwezig dan moet de school dit doorgeven aan de leerplichtambtenaar, Marouane el Batioui. Na de melding komt hij op school of bij je thuis om de situatie te bespreken met jou en je ouders en eventueel te handhaven mocht dit nodig zijn.

 

Naast onze eigen counselor is op maandagochtend van 08:00 tot 12:00u Ton van Son in huis. Deze medewerker van de GGZ is namens het Steunpunt Jeugdpreventie (samenwerking van de GGD, GGZ en de Gemeente Breda) ook als counselor aanwezig in de school. Ton draait een inloopspreekuur dus leerlingen kunnen vrij bij hem binnenlopen. Is hij in gesprek dan kan de ondersteuningscoördinator een afspraak bij Ton inplannen. Een leerling kan ook zelf een afspraak maken met Ton via WhatsApp (06-57100432).  Hij zit in een van de spreekkamers (130) tegenover het OC (139).

 

De ondersteuningscoördinator heeft ook regelmatig contact met een medewerker van het CJG. Dat is voor het OLV Arlette de Wit. Zij geeft advies aan de ondersteuningscoördinator als er bij jou thuis ingrijpende dingen gebeuren. De situatie thuis is dan zo zorgelijk dat het op school niet lekker loopt of zelfs even niet lukt. Ze gaat met jou en je ouders in gesprek, kijkt welke hulp jullie nodig hebben en regelt die hulp als jullie dat willen.

 

Daarnaast werken we samen met onderstaande instanties.
• Regionaal Samenverwerkingsverband (www.rsvbreda.nl)
• Meldcode: zorgen, vermoeden of signalen van kindermishandeling of huiselijk geweld worden binnen het OLV kenbaar gemaakt aan de mentor of afdelingsleider. Op dat moment wordt in samenspraak met het ondersteuningsteam de officiële meldcode in werking gesteld, zie ook www.rijksoverheid.nl.
• School en veiligheid: in de regio Breda en Oosterhout hebben alle scholen met elkaar en in samenwerking met de gemeenten, het Openbaar Ministerie, HALT en de politie het convenant ‘Scholen en veiligheid’ afgesloten. In dit convenant staan de gezamenlijke afspraken over wat scholen wel en niet tolereren. Een onderdeel van dit convenant is een jaarlijkse, onverwachte kluisjescontrole onder toezicht van de politie.