Dát is meemaken
Jij, als groep 8-leerling, mag dit schooljaar de keuze gaan maken voor een middelbare school. Dat lijkt nu nog heel ver weg, maar dat is een stuk dichterbij dan je denkt! We willen je graag vertellen over het OLV, over de sfeer, de leraren, onze unieke OLV-uren en OLV-weken, maar onze leerlingen (en leraren) kunnen dat natuurlijk zelf veel beter. Want zíj, zij maken het mee. Hieronder kun je daarom alle ins en outs over het OLV horen van Daan, Fenne, Charlotte, Bauke en leraren Kris en Marlon. Want wat maken zij nou eigenlijk precies mee hier?
Podcast
Daarnaast hebben we twee nieuwe afleveringen van de podcast ‘Dát is meemaken’, waarin onze leerlingen en leraren met elkaar in gesprek gaan over de OLV-uren en de begeleiding op het OLV. Beluister ze volledig op Spotify.
Kom langs!
Ben je enthousiast geworden over het OLV? En wil je meer over ons te weten komen? Kom langs! We hebben genoeg kennismakingsmomenten: zo kun je kiezen voor een rondje OLV, een proefles of een meemaakmiddag OLV-uren. Meer hierover, vind je hier.
Daan: “Ineens stond ik op te treden met een diabolo!”
Daan zit in de atheneum/gymnasium brugklas. Hij is naar het OLV gekomen nadat hij de open dag had bezocht en een proefles had gedaan. “Ik heb ook andere scholen bezocht, maar hier hing echt de leukste sfeer. Sommige scholen waar ik was, daar was alles veel te netjes, te plat en te klinisch. Hier hangen overal posters, kunstwerken die zijn gemaakt door leerlingen en ook is er overal kleur. Het is veel gezelliger.”
Een van de leukere dingen van dit jaar vond Daan de circusdag. “De circusdag is deel van je introductieweek en het is eigenlijk precies zoals het klinkt: je probeert dan met je klasgenootjes allerlei dingen uit die bij een circus gebeuren of ermee te maken hebben, waarna je een onderwerp uitkiest en dat zelf gaat doen. ’s Avonds voerden we toen met z’n allen een show op voor onze ouders en stond ik daar een diabolo-act te doen. En ik kon het nog best goed!”
Fenne: “Ik wist het meteen: dit wordt mijn school”
Ook Fenne zit in de atheneum/gymnasium brugklas. Het allerleukste vindt ze de klassenuitjes. “Activiteiten naast de lessen zijn stiekem toch leuker dan de normale lessen, dan ben je met andere dingen bezig dan lesstof.” Een van die activiteiten was de introductieweek. “Je doet dan kennismakingsspellen, je gaat een soort van speeddaten om elkaar in snel tempo beter te leren kennen. En je hangt samen rond in Breda, dus je ziet de stad waar het OLV zit ook nog eens van dichtbij. Aan het eind van die week besef je ineens: dit wordt gewoon mijn klas voor het komende jaar, hier ga je het mee doen.”
Fenne wist in groep 7 al dat ze naar het OLV wilde. “Toen kwam ik hier op de open dag en ik voelde me meteen thuis. Ik wist toen al: dit wordt mijn school. En het was echt een hele goede keuze, want nu ik hier zit, voel ik me ook echt thuis.” Toch heeft ze vervolgens ook nog een proefles en een meemaakmiddag gedaan. “Ik wilde echt goed weten hoe de sfeer hier is, los van zo’n open dag, en hoe de lessen gegeven worden. Daar kun je op zulke momenten van proeven.”
Charlotte: “Ik ben blij dat ik heb kunnen proeven hoe het was”
Charlotte zit in de tweede klas van havo. Het leukste aan OLV vindt ze de band tussen de docenten en de leerlingen. “Ik had niet verwacht dat ik in de pauzes soms ook met docenten kan kletsen in plaats van met mijn vriendinnen. Ze gaan zo fijn met je om, en wij ook met hun. Dat is gewoon heel gezellig.”
Vorig jaar zat Charlotte in de havo/atheneum-klas, maar dat bleek toch wat lastiger dan ze had verwacht. “Ik vond het toch wel heel moeilijk, dus mijn cijfers waren niet zo goed. Daarom ben ik na een tijdje huiswerkbegeleiding gaan volgen. Dat is buiten schooltijd, vaak het achtste of negende lesuur. Ik vond het heel fijn dat dat werd aangeboden, want daardoor ging het een stuk beter.” Toch maakte ze uiteindelijk de stap naar havo. “Ik ben blij dat ik vorig jaar gewoon heb kunnen kijken hoe het was. Nu gaat het inmiddels heel goed op de havo, dus dit was de juiste keus!”
Bauke: “Ik voelde me een voorbeeld voor de brugklassers”
Bauke zit in de vierde klas van havo. Waarom Bauke voor het OLV koos, was eigenlijk heel simpel. “Mijn broer en zus zaten hier op school dus hun vrienden kwamen vaak over de vloer. Zij waren altijd aardig, altijd geïnteresseerd, dus ik dacht: dat zijn leuke mensen, zulke vrienden wil ik later ook. Toen ik hier eenmaal kwam kijken, was iedereen ook echt net als zij en dat trok mij gelijk over de streep. Er gingen geen vrienden van mij uit groep 8 naar deze school, maar uiteindelijk heb ik hier zoveel vrienden ontmoet dat ik ze niet meer op twee handen kan tellen.”
Bauke houdt ervan om bezig te blijven. “Ik doe bijvoorbeeld IBC, International Business College. Daar heb ik voor gekozen omdat ik wat meer uitdaging wilde en ik wilde weten hoe het opzetten van een eigen bedrijf in zijn werk ging. Er kwam toch een stuk meer bij kijken dan ik in eerste instantie had verwacht. Leuk wel, maar ook veel werk!” Daarnaast is Bauke ook brugklasbuddy geweest. Als brugklasbuddy help je brugklassers kennismaken met het OLV vanuit het perspectief van iemand uit de bovenbouw. “We waren vooral in de OLV-weken flink bezig daarmee. Het mooiste is dat je er echt een band aan over houdt met die brugklassers. Voor m’n gevoel ben ik ook een soort van voorbeeld voor hen geweest, wat heel fijn voelt.”
Kris & Marlon: “Je bent hier echt geen nummer”
Kris van der Velden en Marlon Sanner zijn naast leraar ook brugklasmentor op het OLV. “Wat hier zo bijzonder is aan de begeleiding, is dat we hier echt oog hebben voor de leerling zelf. Je bent geen nummer, je bent echt een naam. We kennen alle leerlingen die hier rondlopen, we zijn betrokken en we ondersteunen waar nodig. Leerlingen worden hier gezien.”
Het belangrijkste wat een mentor doet, is volgens hen dat hij of zij je in de gaten houdt. “En nee, niet op een negatieve manier, maar op een manier dat we vaak checken hoe het met je gaat. Hoe gaat het met de gezondheid, hoe gaat het thuis, hoe gaat het met de cijfers? We focussen ons dus echt op het welbevinden van onze leerlingen. We merken daarnaast dat persoonlijke begeleiding gewoon heel goed werkt, en ook heel goed bij ons past. We zijn als school heel betrokken en alle docenten kunnen ook op elkaar bouwen. Dat merken de leerlingen in de ondersteuning die ze krijgen. Het voelt als een grote familie.”